Monday 20 October 2014

Tempoh Awal Perkembangan Otak

Teks : Yanti Sodimin



Sistem saraf janin dan bayi adalah berbeza dengan orang dewasa, baik struktur mahupun fungsinya. Perkembangan otak janin pada beberapa minggu sehingga 6 bulan pertama kehamilan, amat pesat kerana peningkatan bilangan sel otak yang menyebabkan peningkatan berat otak.

Bagi manusia sebahagian masa paling besar dari tempoh perkembangan pesat berlaku pada masa setelah lahir yang berterusan sehingga anak berusia 3 tahun.

Kepantasan berkembangnya otak pada masa ini boleh diamati dari cepatnya otak menjadi bertambah berat iaitu dari 400 gr semasa lahir, menjadi 3 x ganda setelah akhir tahun ketiga.

Perkembangan otak dipengaruhi oleh faktor genetik dan rangsangan persekitaran baik kualiti mahupun kuantiti, yang perkara ini menyebabkan kepelbagaian individual yang tidak sama.

Tempoh masa perkembangan segera otak ini merupakan peluang keemasan yang tidak boleh dibiarkan begitu sahaja.

Jadi daripada tempoh perkembangan otak inilah ibubapa perlu segera mendidik dan mengajar anak tentang kehidupan pembelajaran seperti bercakap, menghafal dan mengira supaya lebih pintar dan cerdik IQ nya selari dengan pembesarannya.

Untuk mempercepatkan pembelajaran anak dan ingin mejadikan anak lebih cekap, pintar dan cerdik semasa dipersekolahannya nanti campurlah SET KOMBO MINDA PUR Q ACTIVE dalam susu anak anda untuk dijadikan ia sebagai BOOSTER !!

Untuk Tempahan Set Kombo Minda Pur Q Active, hubungi penulis di:
 Email : yantisodimin@gmail.com
 Sms@Whatsapp : 0122406670

No comments:

Post a Comment