Tuesday 25 February 2014

Atasi anak luar biasa degil

Teks : Yanti Sodimin

Menghadapi anak-anak yang degil (luar biasa energi)? Tak dengar kata?

Adalah menjadi lumrah anak-anak untuk bersifat dan bertindak degil terhadap arahan ibu bapa. Degil juga adalah satu teknik anak-anak untuk menjemput perhatian anda jika mereka merasakan anda tidak memberi banyak perhatian kepada mereka. Sebagai ibu bapa, apa yang boleh anda lakukan anda bertindak secara bijak dan berhemah dalam menangani pengalaman ini.

ANTARA CARA ATASI ANAK YANG LUARBIASA ENERGI (DEGIL)

1. Elak bertengkar dengan mereka.
Bertengkar dengan anak-anak degil menjadikan keadaan lebih buruk. Anak-anak tidak tahu norma-norma sosial tingkah laku yang diterima dan cara-cara untuk menangani konflik dalam kehidupan mereka. Kesabaran dan dedikasi adalah satu-satunya kunci untuk menunjukkan cara ke dalam fikiran mereka. Ramai ibu bapa cuba untuk membuat kanak-kanak memahami dengan memarahi mereka di khalayak ramai atau berhujah dengan mereka.

2. Lebih mendengar daripada bercakap.
Kebanyakan anak-anak mempunyai kedegilan sebagai sifat semula jadi. Sebagai ibu bapa, dengarlah isi hati mereka. Bercakap dengan mereka boleh mengalihkan perhatian dan menjadikan mereka lupa untuk bertindak degil. Apabila ibu bapa tidak mendengar kepada anak, mereka mungkin rasa seperti ditinggalkan dan tidak diingini. Kedegilan ialah cara anak-anak menjemput perhatian daripada ibu bapa. Jika anak-anak merasakan bahawa ibu bapa memberi mereka perhatian yang cukup, maka kedegilan mereka boleh hilang secara beransur-ansur.

No comments:

Post a Comment